Programma's

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Ontwikkelingen en ambities

Binnen het programma Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid werken we aan de ambities uit de beleidskaders die u vindt in de bijlage 'Beleidskaders'.

Bestuur
We willen de OZB niet meer dan trendmatig verhogen. Tenzij de niet gebruikte OZB-ruimte nadelig is voor de uitkering uit het Gemeentefonds. Of andere onvoorziene omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Dienstverlening
We hechten veel waarde aan goede bereikbaarheid en persoonlijk contact met inwoners. We bellen inwoners terug en zorgen voor een heldere ontvangstbevestiging als inwoners ons schrijven. Hebben inwoners hulp nodig bij het doen van aanvragen? Dan bieden we die hulp. We streven ernaar benaderbaar en betrouwbaar te zijn, helder te communiceren en onze afspraken na te komen. We bieden digitale zelfservice waar dat kan en zijn persoonlijk waar het moet. Natuurlijk sluiten we hierbij aan op landelijke standaarden zoals die zijn gesteld in de nieuwe Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv).

Veiligheid
We willen werken vanuit vertrouwen, maar tegelijkertijd ook fraude aanpakken. We voeren het regionaal beleidsplan 2024-2027 van de Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ) uit, wat inhoudt dat we inzetten op goede crisisbeheersing. We werken lokaal en regionaal samen op het gebied van ondermijning.

Binnen dit programma richten we ons vooral op de volgende ambities, doelen en resultaten.

Ambities, doelen & resultaten

(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)

Ambitie 1

De gemeente Berg en Dal is een betrouwbare, toegankelijke en veilige gemeente.

1.1

Verhogen van de betrouwbaarheid van de dienstverlening van de gemeente.

Resultaat 1.1.1

Alle medewerkers van onze gemeente werken volgens de nieuw vastgestelde visie op dienstverlening.

Inhoud

We actualiseren de visie op dienstverlening inclusief servicenormen. Daarnaast leveren we op:

  • klantcontactstrategie;
  • ontwikkelagenda met tijdlijn voor 2025-2027;
  • implementatieplan per jaar.

Financiën

Past binnen reguliere budget. Het opleiden doen we binnen de capaciteit.

Planning

2025-2027.

Risico

Door verloop kennen de medewerkers onze visie onvoldoende en werken dus ook niet volgens deze visie.

1.2

We hebben (integraal) inzicht in de tevredenheid van inwoners over onze dienstverlening.

Resultaat 1.2.1

We kennen de behoeften van inwoners over onze dienstverlening. We sluiten met onze dienstverlening aan bij de behoeften van onze inwoners.

Inhoud

  1. We voeren een nulmeting uit (burgerpeiling). Dit geeft ons inzicht en helpt om beleid en ondersteuning beter aan te laten sluiten bij de wensen van inwoners. De ervaring en feedback van onze inwoners is een belangrijke basis voor het ontwerpen en verbeteren van onze diensten.
  2. We introduceren de klantreis bij Burgerzaken als werkmethode en voeren die 2x per jaar uit.
  3. We ontwikkelen één dashboard voor al onze dienstverlening. We rapporteren maandelijks om de dienstverlening continu te verbeteren. Zo kunnen we trends analyseren. Daardoor kunnen we snel en effectief inspelen op de behoeften en verwachtingen van onze inwoners.

Financiën

  1. Past binnen reguliere budget.
  2. Past binnen reguliere budget.
  3. Budget Power BI.

Planning

  1. 1x per 2 jaar.
  2. 2x per jaar.
  3. Doorlopend.

Risico

Te weinig formatie en tijd/ruimte binnen de betreffende teams. En afhankelijkheid van externe partijen/leveranciers.

1.3

We streven naar een hoog niveau van onze dienstverlening. Daarnaast willen we goed toegankelijke dienstverlening voor alle inwoners en ondernemers.

Resultaat 1.3.1

We maken onze digitale diensten inzichtelijk en kijken of we verder kunnen digitaliseren.

Inhoud

Digitalisering: we bieden inwoners de mogelijkheid om de Wmebv-diensten (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) online aan te vragen. De raad heeft in april 2024 het plan van aanpak hiervoor vastgesteld.
We ontwikkelen een routekaart. Daarin leggen we vast aan welke digitale ontwikkelingen we prioriteit geven. We willen echter ook een achtervang zijn voor inwoners, die moeite hebben de digitale ontwikkelingen te kunnen volgen.

Financiën

We betalen dit uit het reguliere budget. In de begroting is hier rekening mee gehouden.

Planning

Doorlopend. De Wmebv gaat in op 1 januari 2026.

Risico

Te weinig formatie en tijd/ruimte binnen de organisatie. Onze inwoners kunnen de digitale ontwikkelingen niet bijhouden en begrijpen deze niet.

Ambitie 2

De gemeente Berg en Dal is een prettige en veilige omgeving om te wonen, te werken en te recreëren.

2.1

Een veilige gemeente waar wet- en regelgeving wordt nageleefd en waar we ondermijnende activiteiten bestrijden.

Resultaat 2.1.1

We hebben zicht op wat er in onze gemeente (dorpen en buitengebied) gebeurt.

Inhoud

  1. We voeren specifieke integrale controles uit in het kader van Veilig buitengebied en controleren of wet- en regelgeving wordt nageleefd.
  2. We starten een pilot met een jaarlijks handhavingsprogramma. Hierin staan prioriteiten en aandachtspunten op het gebied van handhaving.

Financiën

  1. Past binnen beschikbare budget.
  2. Past binnen beschikbare budget.

Planning

  1. Integrale controles 2x per jaar.
  2. Start 2025.

Risico

Het levert meerwerk op waar geen dekking voor is. Urgente meldingen moeten toch voorrang krijgen. Handhavingsverzoeken van inwoners zorgen ervoor dat we onze prioriteiten moeten verschuiven. Er ontstaan in de loop van het jaar nieuwe aandachtspunten.

Resultaat 2.1.2

We versterken de regionale samenwerking op het gebied van ondermijning.

Inhoud

We starten met het opstellen van een ‘basisnorm weerbaarheid tegen ondermijning’. Dit doen we samen met gemeenten binnen Tweestromenland.

Financiën

Dit betalen we uit het beschikbare budget en capaciteit.

Planning

Start 2025.

Risico

Capaciteit; financiële kosten die de uitwerkingen met zich meebrengen; organisatorisch.

2.2

Als gemeente zijn we voorbereid op een eventuele crisis.

Resultaat 2.2.1

We versterken de samenwerking tussen gemeente en de Veiligheidsregio en zijn als gemeente voorbereid op een crisissituatie of ramp.

Inhoud

De VRGZ heeft een nieuwe structuur die ook vraagt om het actualiseren van lokale inzet. We bereiden onze interne crisisorganisatie voor op het moment dat zich een crisis of ramp voor doet.

Financiën

Past binnen beschikbare budget.

Planning

2025.

Risico

Invulling van de taken binnen de interne crisissituatie.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:35:53 met de export van 10/21/2024 09:20:38