Ontwikkelingen en ambities
Binnen het programma Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid werken we aan de ambities uit de beleidskaders die u vindt in de bijlage 'Beleidskaders'.
Bestuur
We willen de OZB niet meer dan trendmatig verhogen. Tenzij de niet gebruikte OZB-ruimte nadelig is voor de uitkering uit het Gemeentefonds. Of andere onvoorziene omstandigheden daartoe aanleiding geven.
Dienstverlening
We hechten veel waarde aan goede bereikbaarheid en persoonlijk contact met inwoners. We bellen inwoners terug en zorgen voor een heldere ontvangstbevestiging als inwoners ons schrijven. Hebben inwoners hulp nodig bij het doen van aanvragen? Dan bieden we die hulp. We streven ernaar benaderbaar en betrouwbaar te zijn, helder te communiceren en onze afspraken na te komen. We bieden digitale zelfservice waar dat kan en zijn persoonlijk waar het moet. Natuurlijk sluiten we hierbij aan op landelijke standaarden zoals die zijn gesteld in de nieuwe Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv).
Veiligheid
We willen werken vanuit vertrouwen, maar tegelijkertijd ook fraude aanpakken. We voeren het regionaal beleidsplan 2024-2027 van de Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ) uit, wat inhoudt dat we inzetten op goede crisisbeheersing. We werken lokaal en regionaal samen op het gebied van ondermijning.
Binnen dit programma richten we ons vooral op de volgende ambities, doelen en resultaten.
Ambities, doelen & resultaten
(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)
Ambitie 1 | De gemeente Berg en Dal is een betrouwbare, toegankelijke en veilige gemeente. | |
1.1 | Verhogen van de betrouwbaarheid van de dienstverlening van de gemeente. | |
---|---|---|
Resultaat 1.1.1 | Alle medewerkers van onze gemeente werken volgens de nieuw vastgestelde visie op dienstverlening. | |
Inhoud | We actualiseren de visie op dienstverlening inclusief servicenormen. Daarnaast leveren we op:
| |
Financiën | Past binnen reguliere budget. Het opleiden doen we binnen de capaciteit. | |
Planning | 2025-2027. | |
Risico | Door verloop kennen de medewerkers onze visie onvoldoende en werken dus ook niet volgens deze visie. | |
1.2 | We hebben (integraal) inzicht in de tevredenheid van inwoners over onze dienstverlening. | |
Resultaat 1.2.1 | We kennen de behoeften van inwoners over onze dienstverlening. We sluiten met onze dienstverlening aan bij de behoeften van onze inwoners. | |
Inhoud |
| |
Financiën |
| |
Planning |
| |
Risico | Te weinig formatie en tijd/ruimte binnen de betreffende teams. En afhankelijkheid van externe partijen/leveranciers. | |
1.3 | We streven naar een hoog niveau van onze dienstverlening. Daarnaast willen we goed toegankelijke dienstverlening voor alle inwoners en ondernemers. | |
Resultaat 1.3.1 | We maken onze digitale diensten inzichtelijk en kijken of we verder kunnen digitaliseren. | |
Inhoud | Digitalisering: we bieden inwoners de mogelijkheid om de Wmebv-diensten (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) online aan te vragen. De raad heeft in april 2024 het plan van aanpak hiervoor vastgesteld. | |
Financiën | We betalen dit uit het reguliere budget. In de begroting is hier rekening mee gehouden. | |
Planning | Doorlopend. De Wmebv gaat in op 1 januari 2026. | |
Risico | Te weinig formatie en tijd/ruimte binnen de organisatie. Onze inwoners kunnen de digitale ontwikkelingen niet bijhouden en begrijpen deze niet. | |
Ambitie 2 | De gemeente Berg en Dal is een prettige en veilige omgeving om te wonen, te werken en te recreëren. | |
2.1 | Een veilige gemeente waar wet- en regelgeving wordt nageleefd en waar we ondermijnende activiteiten bestrijden. | |
Resultaat 2.1.1 | We hebben zicht op wat er in onze gemeente (dorpen en buitengebied) gebeurt. | |
Inhoud |
| |
Financiën |
| |
Planning |
| |
Risico | Het levert meerwerk op waar geen dekking voor is. Urgente meldingen moeten toch voorrang krijgen. Handhavingsverzoeken van inwoners zorgen ervoor dat we onze prioriteiten moeten verschuiven. Er ontstaan in de loop van het jaar nieuwe aandachtspunten. | |
Resultaat 2.1.2 | We versterken de regionale samenwerking op het gebied van ondermijning. | |
Inhoud | We starten met het opstellen van een ‘basisnorm weerbaarheid tegen ondermijning’. Dit doen we samen met gemeenten binnen Tweestromenland. | |
Financiën | Dit betalen we uit het beschikbare budget en capaciteit. | |
Planning | Start 2025. | |
Risico | Capaciteit; financiële kosten die de uitwerkingen met zich meebrengen; organisatorisch. | |
2.2 | Als gemeente zijn we voorbereid op een eventuele crisis. | |
Resultaat 2.2.1 | We versterken de samenwerking tussen gemeente en de Veiligheidsregio en zijn als gemeente voorbereid op een crisissituatie of ramp. | |
Inhoud | De VRGZ heeft een nieuwe structuur die ook vraagt om het actualiseren van lokale inzet. We bereiden onze interne crisisorganisatie voor op het moment dat zich een crisis of ramp voor doet. | |
Financiën | Past binnen beschikbare budget. | |
Planning | 2025. | |
Risico | Invulling van de taken binnen de interne crisissituatie. |