Programma's

Economie, Werk & Inkomen

Ontwikkelingen en ambities

Binnen het programma Economie, Werk en Inkomen werken we aan de ambities uit de beleidskaders die u vindt in de bijlage 'Beleidskaders'. Uitgangspunt in ons beleid is dat iedereen de kans krijgt om mee te doen in onze gemeente.

De volgende ontwikkelingen vragen de komende periode de aandacht.

Aantal bijstandsgerechtigden
Het aantal bijstandsgerechtigden in onze gemeente daalde tot 2023. Vanaf 2024 neemt het aantal weer toe. Landelijk zien we eenzelfde beweging. We verwachten dat de stijging ook voor 2025 doorzet. Het gaat hierbij om het totaal aantal uitkeringen (PW, IOAW, IOAZ en BBZ) op 1 januari van dat jaar. We zetten dan ook acties uit om deze ontwikkeling op te kunnen vangen en om het niet verder te laten stijgen.

 
Integraal beleid basisbanen en participatiebanen
We willen basisbanen combineren met participatiebanen. Hiervoor gaan we het budget samenvoegen. In 2024 maken we een gezamenlijk plan van aanpak en voeren dat verder uit in 2025. Hierdoor voorkomen we versnippering van beleid op dit terrein.

Economische zaken
In 2025 komen we met een integraal uitvoeringsprogramma vanuit Economische Zaken met aandacht voor diverse ondernemers zoals winkels, horeca en vakantieparken. We integreren het retailbeleid en het beleid op toerisme.

Ambities, doelen & resultaten

(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)

Ambitie 1

We dragen bij aan een gezonde financiële basis voor inwoners.

1.1

We ondersteunen inwoners die te maken krijgen met schulden.

Resultaat 1.1.1

We zetten in op preventie en nazorg van schulden.

Inhoud

De duur van een MSNP of WSNP-traject (schuldsanering) is sinds juni 2023 verkort naar 18 maanden. Daarom is nazorg na dit traject belangrijk. We bieden hier bijvoorbeeld een budgetcursus of budgetbeheer met coaching bij aan. Ook om schulden te voorkomen zetten we allerlei acties uit zoals een campagne geldzorgen en de verjaardagskaarten voor 18-jarigen.

Financiën

We betalen dit uit het schuldhulpverleningsbudget.

Planning

We bieden dit doorlopend aan.

Risico

Nazorg na een schuldhulptraject is vrijwillig. We kunnen een inwoner hier niet toe dwingen.

1.2

We ondersteunen inwoners die te maken krijgen met armoede.

Resultaat 1.2.1

We bieden aanvullende gemeentelijke regelingen voor inwoners die daarvoor in aanmerking komen.

Inhoud

Ook in 2025 bieden we aanvullende regelingen aan onze inwoners. We willen in 2025 zo’n 285 kinderen ondersteunen via Stichting Leergeld. En zo’n 830 aanvragen voor de Doe Mee! regeling toekennen. Daarmee kunnen volwassenen en kinderen meedoen aan leuke, leerzame en gezonde activiteiten.
Betrekkelijk nieuw zijn het SUN Noodfonds en Stichting Leergeld. Via het noodfonds kunnen hulpverleners een aanvraag doen voor inwoners wanneer zij op een andere manier geen financiële ondersteuning kunnen krijgen.

Financiën

- SUN Gelderland-Zuid ontvangt van ons in 2025 een subsidie van € 20.855.
- Stichting Leergeld ontvangt van ons een subsidie van € 180.000.

Planning

We bieden dit doorlopend aan.

Risico

  • De gemeentelijke regelingen zijn open eind regelingen. Daarom is het inschatten van de kosten van nieuwe regelingen vaak moeilijk, hier moeten we een aantal jaar ervaring in op doen.
  • Mensen vertrouwen de overheid minder. Hierdoor bereiken we inwoners soms slechter.
  • Het aantal regelingen voor uitvoering van inkomensondersteuning bij gemeenten stijgt. Dit vraagt om keuzes.

Resultaat 1.2.2

We evalueren het Beleidsplan minima en schulden 2021-2025 en bereiden een nieuw beleidsplan voor.

Inhoud

We bereiden ons voor op de wijzigingen van de Participatiewet, conform het conceptwetsvoorstel ‘Participatiewet in balans’. De beoogde datum van inwerkingtreding van dit wetsvoorstel is 1 juli 2025.

Financiën

Bestaande formatie.

Planning

Eind 2025 loopt ons beleidsplan af, in de loop van 2025 evalueren we het plan. We streven naar een nieuw beleidsplan vanaf 2026.

Risico

Het wetsvoorstel is nog een voorstel. Dit geeft onzekerheid over de precieze inhoud en financiën die bij de nieuwe wet horen.

1.3

Alle inwoners doen mee, bij voorkeur door werk.

Resultaat 1.3.1

We creëren in totaal 7 basisbanen.

Inhoud

We stellen een plan van aanpak op voor basis- en participatiebanen. In dit plan werken we de doelgroepen, opzet en financiering verder uit.
Basisbanen gaat over een uitvoering van het coalitieplan 2022-2026.
Participatiebanen komt vanuit P&O. Het gaat om personen die vallen onder de Wet Banenafspraak.

Financiën

We hebben € 280.000 (€ 80.000 in 2024 voor 2 basisbanen en € 200.000 in 2025 voor 5 basisbanen) opgenomen voor basisbanen van 36 uur inclusief de begeleiding vanuit onze organisatie.

Planning

Er ligt een plan van aanpak Q4/2024 voor basis- en participatiebanen.

Risico

In het budget is beperkt rekening gehouden met de in te zetten begeleiding vanuit onze organisatie. Hier in het plan van aanpak aandacht voor houden.

Resultaat 1.3.2

We verstevigen de samenwerking tussen participatiecoaches van het WerkBedrijf en onze eigen consulenten. In 2025 laten we 65 inwoners uitstromen naar werk.

Inhoud

Participatiecoaches van het WerkBedrijf komen op locatie bij onze gemeente te werken. Hiermee bevorderen we de samenwerking tussen WerkBedrijf en de consulenten inkomen, participatie en statushouders.

Financiën

We gaan uit van de begroting 2025 van de MGR.
Bij de herverdeling van het gemeentefonds vanaf 2024 keert het Rijk het participatiebudget niet langer als integratie-uitkering uit, maar als het onderdeel van de algemene uitkering. De gemeentes zijn een herverdelingsmodel overeengekomen.

Planning

Per 1 juli 2024 komt er 1,5 fte aan participatiecoaches vanuit het WerkBedrijf. De DVO loopt van 1 juli 2024 tot 1 januari 2026.
Wanneer er behoefte is aan meer fte aan participatiecoaches vanuit het WerkBedrijf, regelen we dit via de lokale keuzekaart van 2025.

Risico

-

Resultaat 1.3.3

We dragen bij aan het ontwikkelen van een regionaal samenwerkingsverband tussen sociaal ondernemingen. Daarbij werken ze met kandidaten van WerkBedrijf.

Inhoud

We leveren een bijdrage aan het project ondersteuning sociaal ondernemerschap. Daardoor ontstaat een regionaal samenwerkingsverband. Het WerkBedrijf voert dit uit.

  • WerkBedrijf zet haar voorzieningen op een uniforme wijze in bij plaatsingen van kandidaten bij sociaal ondernemers;
  • We houden financiële stabiliteit;
  • We vergroten het aantal trajecten voor kandidaten bij sociaal ondernemingen;
  • We vergroten het aanbod van werkgelegenheid.

Financiën

We gaan uit van de begroting 2025 van de MGR.

Planning

Het WerkBedrijf streeft ernaar om eind 2024 de ambities te hebben gerealiseerd. Het WerkBedrijf informeert ons over de inhoudelijke en financiële voortgang.

Risico

-

Resultaat 1.3.4

We willen inwoners met een uitkering met een relatief grote afstand tot de arbeidsmarkt meer kans geven op duurzaam betaald werk.

Inhoud

Met ingang van het nieuwe DVO per 1 juli 2024 zetten we extra in op:

  • Participatiecoaching; de focus ligt op de loonvormende activering.
  • Zorgjongeren (vanaf 1 januari 2025 via reguliere dienstverlening); intensieve begeleiding aan jongeren met problemen op meerdere leefgebieden.
  • Maatwerkinterventies; datgene dat de kandidaat naar duurzaam werk helpt wordt gedaan.
  • Lokale marktbewerking; het maken van afspraken over contacten met lokale ondernemers.

Financiën

We gaan uit van de begroting 2025 van de MGR.

Planning

De DVO loopt van 1 juli 2024 tot 1 januari 2026. Indien nodig is een tussentijdse bijsturing mogelijk in overleg met het WerkBedrijf.

Risico

Partijen kunnen, wat we verstaan onder ‘intensieve begeleiding’, verschillend interpreteren.

Ambitie 2

We zorgen voor een vitale en duurzame economie

2.1

We stimuleren duurzaam ondernemen.

Resultaat 2.1.1

Ondernemers zijn toekomstbestendig en gaan waar mogelijk duurzaam werken.

Inhoud

We brengen de actiekaarten duurzaamheid MKB beter onder de aandacht:

  • Circulaire kickstart
  • Zon-op-dak
  • Sit & Heat
  • EARN-E
  • Afval goed geregeld.

Financiën

Dekking ten laste van subsidie Winterfonds provincie Gelderland.
Totaalbedrag subsidie is nog € 137.256.
We betrekken lokale bedrijven bij nieuwe ideeën voor verduurzamen.

Planning

Doorlopend met een jaarlijkse evaluatie.
Budget duurzaamheid.

Risico

Geen.

Resultaat 2.1.2

Circulair afhandelen van verfrestanten.

Inhoud

Verfrestantenproject. Bedrijfsmatig verfafval belandt uiteindelijk vaak bij het restafval, ten onrechte. Met dit project tuigen we meerdere inzamelmogelijkheden op. Zo kunnen ondernemers gemakkelijk en goedkoop (of gratis) hun verfrestanten inleveren. Deze restanten worden vervoerd naar InterChem. Deze maakt er opnieuw hoogwaardige verf van.

Financiën

Dit betalen we uit de Subsidie winterfonds.

Planning

Gestart in ’24, doorlopend met jaarlijkse evaluatie.

Risico

Te weinig actief betrokken schilders/animo.

Resultaat 2.1.3

Streekproducten zijn bekender en goed vindbaar.

Inhoud

In 2025 verkennen we welke behoefte er is bij producenten, maar ook consumenten. We bekijken welke mogelijkheden er zijn om dit te realiseren. Denk aan een centraal verkooppunt en betere communicatie of samenwerking over streekproducten.

Financiën

Hiervoor is een budget beschikbaar: Project streekproducten (€ 15.000).

Planning

Doorlopend.

Risico

Te weinig animo lokale ondernemers.

2.2

We zorgen voor een divers ondernemersaanbod.

Resultaat 2.2.1

We maken in 2025 een uitvoeringsprogramma Economie (themagericht programma Economie).

Inhoud

We maken een programma met acties voor een duurzaam en toekomstbestendig ondernemersklimaat.

Financiën

Dit betalen we uit bestaande formatie en budgetten.

Planning

Start 2025.

Risico

Geen.

Resultaat 2.2.2

Toekomstbestendige bedrijventerreinen.

Inhoud

We sluiten aan op het RPW (regionale programma werklocatie). We revitaliseren Bedrijventerrein I en II in Groesbeek.
Er is meer ruimte voor bestaande bedrijven in Leuth. De Overhaag en Hubbers Interieurmakers bereiden de uitbreiding van hun bedrijven voor.

Financiën

Er is een budget van € 100.000 voor het versterken van Bedrijventerrein I en II. Met het gevraagde budget bekostigen wij het traject met de ondernemers om te komen tot een plan van aanpak. Het voorbereidingskrediet is opgenomen in MIP.

Planning

Start 2025.

Risico

Geen.

Resultaat 2.2.3

Toekomstperspectief voor onze boeren.

Inhoud

Ook de landbouwsector gaat verder verduurzamen. Wij ondersteunen daarbij waar mogelijk de provinciale en Rijksprogramma’s.

Financiën

Dit betalen we uit bestaande formatie en budgetten.

Planning

Doorlopend.

Risico

Geen.

2.3

Toeristen en recreanten bezoeken Berg en Dal graag.

Resultaat 2.3.1

We verbeteren het toegankelijke aanbod.

Inhoud

We stimuleren kennis en bewustwording bij ondernemers en ondersteunen hen bij vraagstukken.
We stimuleren de ontwikkeling van toegankelijke routes.
We doen mee aan de Week van de Toegankelijkheid.

Financiën

We betalen dit uit het jaarlijkse budget van € 96.000 voor nieuw toeristisch beleid.

Planning

Doorlopend.

Risico

Geen.

Resultaat 2.3.2

Wandelaars en fietsers weten onze gemeente te vinden.

Inhoud

We zorgen voor passende promotie.
We gaan verder met productontwikkeling zoals streekproducten als WijnBoerTour en andere themaroutes.
We sluiten aan bij een uniform wandelnetwerk in de provincie Gelderland.

Financiën

We betalen dit uit het jaarlijkse budget van € 96.000 voor nieuw toeristisch beleid.

Planning

Doorlopend.

Risico

Geen.

Resultaat 2.3.3

Verbetering gastheerschap; we ontwikkelen diverse Toeristische Informatiepunten bij ondernemers.

Inhoud

We gaan de inrichting van de VVV locatie verbeteren met aandacht voor toegankelijkheid en betere informatievoorziening (online en offline). In samenwerking met ondernemers en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen realiseren we dit.

Financiën

We betalen dit uit het jaarlijkse budget van € 96.000 voor nieuw toeristisch beleid.

Planning

Doorlopend.

Risico

Geen.

Resultaat 2.3.4

Berg en Dal is en blijft een Green Destination. We behouden de hoogste onderscheiding die we hebben ontvangen.

Inhoud

We zetten in op acties, subsidies en projecten die hieraan bijdragen. Denk aan streekproducten, (cultuur)historie, beleefbaarheid van het landschap. We betrekken ondernemers en Stichting Toerisme en Recreatie Berg en Dal hierbij intensief en ondersteunen ondernemers zoveel mogelijk met maatwerk bij het zetten van stappen richting verduurzaming.

Financiën

We betalen dit uit het jaarlijkse budget van € 96.000 voor nieuw toeristisch beleid.

Planning

Doorlopend.

Risico

Geen.

Resultaat 2.3.5

We hebben Vitale Vakantieparken.

Inhoud

Op sommige vakantieparken in onze gemeente is sprake van strijdig gebruik met de bestemming, zoals zakelijke verhuur of permanente bewoning. Dit project loopt door in 2025 omdat het vitaliseren van parken een langdurig proces is.

Financiën

Projectbudget, moet de raad nog beschikbaar stellen.

Planning

Doorlopend.

Risico

Instemming van de raad op het project en de uitvoering moet nog plaatsvinden.

Ambitie 3

We zorgen voor lerende omgevingen.

3.1

We creëren een sterke culturele basisinfrastructuur.

Resultaat 3.1.1

We hebben zes toegankelijke bibliotheek vestigingen in onze gemeente.

Inhoud

In 2025 ligt de focus op de Mallemolen, zodat ook hier een toegankelijke bibliotheek vestiging blijft. Inwoners kunnen hier terecht voor aanbod van de bibliotheek, informatiepunt digitale overheid, geldzaken, (digi)taallessen.

Financiën

De verbouwing van de Mallemolen brengt kosten met zich mee.

Planning

Verbouwing Mallemolen 2026. Zie resultaat 3.1.3 van programma 1.

Risico

Het gedateerde gebouw maakt de bibliotheek in Groesbeek inflexibel en daarmee niet toekomstbestendig. Het staat in de weg aan het aanbieden van een compleet programma aan actuele en relevante functies.

Resultaat 3.1.2

We ondersteunen onze verenigingen met een cultuurcoach.

Inhoud

In 2025 start de verenigingsondersteuner (cultuurcoach) 0,56 fte.  

Naast een verenigingsondersteuner sport gaan we ook werken met een verenigingsondersteuner cultuur, zoals ook genoemd in het koersdocument accommodaties 2024.

Financiën

De geschatte kosten voor de gemeente zijn jaarlijks € 42.000. Het rijk betaald 40% van de totale kosten.

Planning

Kalenderjaar 2025.

Risico

Wegvallen van financiering Brede Regeling Combinatiefunctie (BRC) voorbuurtsportcoaches/cultuurcoaches.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:35:53 met de export van 10/21/2024 09:20:38