Programma's

Mens en Samenleving

Ontwikkelingen en ambities

Doorontwikkeling sociaal domein
Binnen het sociaal domein zoeken we meer de verbinding met inwoners en ook intern met de domeinen Ruimte en Bedrijfsvoering. Inwonerparticipatie is een belangrijk thema binnen de gemeente en dus ook voor dit programma. We zijn bezig de teams binnen het sociaal domein beter in te richten. Daarbij bouwen we op de volgende pijlers: normaliseren, van individuele maatwerkvoorzieningen naar een algemeen toegankelijk aanbod en van individuele hulp naar groepsaanbod. Deze pijlers komen uit het herstelplan sociaal domein.

We willen de zelfredzaamheid en samenredzaamheid van inwoners zoveel mogelijk ondersteunen. En daarmee de sociale basis van inwoners versterken. Een sterke sociale basis is noodzakelijk voor een succesvolle verandering naar minder zorg en meer preventie (voorkomen van zorg). Deze transformatie van zorg naar preventie is nodig om de zorg voor onze inwoners die het echt nodig hebben betaalbaar en toegankelijk te houden. We doen dit door te werken vanuit de drie sferen: de persoonlijke, de gemeenschappelijke en de institutionele sfeer. Bijgaande figuur geeft daar een beeld bij.


Bron: Movisie
De persoonlijke sfeer kunnen we versterken door het eigen netwerk van mensen te helpen versterken. In de gemeenschappelijke sfeer bevinden zich de dorpshuizen en verenigingen die wij met subsidies ondersteunen. In de institutionele sfeer zit onder andere het (zorg)aanbod dat wij als gemeente inkopen en de huisartsen- en ziekenhuiszorg.

Herijking koersdocument Sociaal Domein
Het koersdocument Sociaal Domein actualiseren we in 2025. We nemen daarin de huidige ontwikkelingen mee, zowel financieel als beleidsmatig.


Hervormingsagenda jeugd

De komende jaren krijgen we te maken met de effecten van de hervormingsagenda jeugd. We vertalen de eisen uit de landelijke hervormingsagenda in een lokaal uitvoeringsprogramma. We houden er rekening mee, dat niet alles (meer) kan. De betaalbaarheid van de zorg is een punt van continue aandacht.

Visie inclusieve kinderopvang en onderwijs
We willen alle kinderen in de gemeente Berg en Dal de beste kansen bieden om zich te ontwikkelen. We willen bereiken dat alle kinderen samen leren, spelen en opgroeien. Kinderen met en zonder beperking en kinderen die door hun thuissituatie wat extra ondersteuning nodig hebben. Daarbij streven we naar kinderopvang en onderwijs in de eigen wijk met, waar nodig, zorg en ondersteuning op maat. Voor een kleine groep kinderen blijft speciaal onderwijs en/of dagbehandeling wel nodig.
Accommodatiebeleid
Er zijn verschillende wensen en ambities rond onze accommodaties. Die kosten geld. Maar we verwachten dat de financiële middelen de komende jaren schaarser worden. In het koersdocument Ontmoeten en verbinden met accommodaties staat welke keuzes we willen maken om ook financieel toekomstbestendig te kunnen zijn.
Toekomstbestendige zorg en een gezonde generatie in 2040
We werken aan toekomstbestendige zorg en een gezonde generatie in 2040. Dan doen we vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Samen met zorgverzekeraars, zorgpartijen, welzijnsorganisaties en gemeenten uit het Rijk van Nijmegen hebben we een regioplan IZA gemaakt. Opdrachten uit dit regioplan werken we komende jaren verder uit en implementeren we. Voor de uitvoering van het regioplan (IZA) ontvangen zorgverzekeraars en centrumgemeenten (tijdelijke) middelen voor de hele regio. Misschien moeten we ook lokale middelen inzetten om de ambities uit het regioplan te verwezenlijken. Daarnaast zetten we ons komende jaren in voor de uitvoering van het lokale GALA-plan. Met de activiteiten uit dit plan stimuleren we sport en bewegen en cultuurparticipatie. We bevorderen de gezondheid van onze inwoners en versterken de sociale basis. Om deze activiteiten uit te voeren, krijgen we tot en met 2026 geld vanuit de Brede SPUK-regeling. Dit is een regeling voor alle gemeenten om de afspraken uit het GALA uit te voeren. Deze gelden mogen we niet voor andere doeleinden inzetten. Met de gelden kunnen we bestaande programma's zoals Kansrijke Start voortzetten en nieuwe programma's opzetten zoals valpreventie.
Opvang asielzoekers en statushouders
We hebben een taakstelling hebben voor de opvang van asielzoekers. Voor 2025 is dat 192. Momenteel hebben we al 110 opvangplekken. We vangen hier alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers) op. We moeten dus in 2025 nog 82 plekken realiseren om te voldoen aan de taakstelling vanuit de Spreidingswet.
Daarnaast hebben we als gemeente een taakstelling voor het huisvesten van asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen (statushouders). De taakstelling van 2025 wordt in november 2024 bekend gemaakt. We verwachten dat deze ongeveer gelijk is aan de taakstelling van 2024 (71).
Wet Inburgering
De Wet Inburgering is ingericht om statushouders zo snel mogelijk te laten participeren in de samenleving. De regie hiervoor ligt met de inwerkingtreding van de wet bij de gemeente (onder de oude wet lag de regie bij de statushouder zelf). In de wet is opgenomen dat we als gemeente verschillende inburgeringsonderdelen moeten organiseren:
- Het organiseren van kwalitatief goede leerroutes/taalonderwijs (B1-route, Onderwijsroute en Z-route);
- De module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP);
- Het Participatie Verklaringstraject (PVT);
- Financieel ontzorgen en financieel zelfredzaam maken;
- Maatschappelijke begeleiding verzorgen en;
- Intensieve begeleiding van statushouders tijdens hun inburgeringsproces.

Transformatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
De doordecentralisatie van Beschermd Wonen vanuit de centrumgemeenten naar alle gemeenten staat gepland voor 1 januari 2026. Dit geldt ook voor de invoering van het Woonplaatsbeginsel, dat al een aantal keer is uitgesteld. Vanaf die datum wijzigt ook het bekostigingsmodel. In het nieuwe bekostigingsmodel is onze Beschermd Wonen-regio een nadeel regio. Dit betekent dat we gaandeweg, steeds minder geld krijgen voor Beschermd Wonen en Beschermd Thuis. De gemeenten in de regio Gelderland Zuid maken in 2025 al afspraken over de inzet en verdeling van het geld. We stellen samen de regiobegroting op voor Beschermd Wonen en Beschermd Thuis en Maatschappelijke Opvang. De ambities uit het regionaal beleidsplan Samen Dichtbij gelden nog steeds. Dat geldt ook voor de geplande transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Ook hier blijft de betaalbaarheid van de zorg een punt van aandacht.
Het Rijk zet in op het Nationaal Actieplan Dakloosheid Eerst een Thuis. Het plan wil dakloosheid fors terugdringen en in 2030 beëindigen. We pakken dit op met de gemeenten in de regio Gelderland Zuid. We gaan aan de slag met een regionale visie Maatschappelijke Opvang en een regionaal uitvoeringsplan voorkomen van Dak- en Thuisloosheid. Dit zetten we daarna om in een lokaal uitvoeringsprogramma. We houden in de gaten wat dit betekent voor de rollen en taken van ons Sociaal Team en samenwerkingspartners.

Ambities, doelen & resultaten

(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)

Ambitie 1

We versterken de sociale basis.

1.1

We helpen inwoners om naar elkaar om te zien (samenredzaamheid).

Resultaat 1.1.1

Op het terrein van Dekkerswald realiseren we een zorgzame buurt waarin mensen naar elkaar omkijken.

Inhoud

Op het terrein van Dekkerswald voegen we (gefaseerd) 400 reguliere woningen toe. Er is een kwartiermaker actief. Die zorgt voor verbinding en samenwerking tussen huidige en nieuwe bewoners en stimuleert nieuwe initiatieven.
Eind 2025 is er een gezamenlijke moestuin, een wekelijkse groengroep, een beleefroute over het terrein en een welkomstteam voor nieuwe bewoners. We beschikken over een selectieproces voor nieuwe bewoners. De serre met kapel is een belangrijke ontmoetingsplek voor bewoners.

Financiën

Voor de monitoringstool hebben we de komende drie jaar € 17.000 nodig.

Planning

-

Risico

De ontwikkelaar moet het omgevingsplan nog in procedure brengen.

Resultaat 1.1.2

We zorgen voor bruisende ontmoetingsplekken, onder andere door inzet van Club Goud. We willen de diversiteit van de activiteiten vergroten en het bezoekersaantal verhogen met 10%.

Inhoud

Club Goud gaat 2 jaar met Forte Welzijn, betrokken zorgpartijen en inwoners aan de slag met een programma om de ontmoetingsplekken voor meer mensen leuk en interessant te maken. Ze combineren hierbij cultuur met ontmoeting tussen senioren en jongeren.
Twee jaar lang denken we elke 6 maanden met drie à vier inloop– en ontmoetingsplekken een programma uit en voeren dat uit. In 2025 voeren ze 2 programma's uit en ronden die af en starten ze het 3e programma op.

Financiën

Er is in de periode 2024-2026 € 80.000 budget beschikbaar vanuit de Brede SPUK regeling.

Planning

Half 2025 verwachten we de eerste resultaten van deze inzet. Op basis daarvan stellen we het vervolg tot half 2026 vast.

Risico

-

Resultaat 1.1.3

We ondersteunen inwoners die een vrijwillig maatje willen zijn voor iemand met een hulpvraag. We willen 10% meer matches realiseren.

Inhoud

We koppelen vrijwilligers (maatjes) één-op één aan inwoners met vragen. Die vragen kunnen gaan over eenzaamheid, hulp bij praktische zaken of ondersteuning bij het vergroten van zijn/haar sociaal netwerk. We ondersteunen vrager en ontvanger. Forte Welzijn en MEE Bruggenbouwers voeren de opdracht uit.

Financiën

We betalen dit uit reguliere begroting en vanuit de Brede SPUK regeling.

Planning

-

Risico

Onvoldoende inwoners die een maatje willen zijn.

Resultaat 1.1.4

We zetten in minimaal één buurt een voorzorgcirkel op.

Inhoud

Een voorzorgcirkel is voor jong en oud en bestaat uit een groep mensen, die bij elkaar op loopafstand wonen. Deze groep mensen is bereid om elkaar te helpen, als dat nodig is. Een professional begeleidt dit proces.

Financiën

We betalen dit uit SPUK-IZA gelden.

Planning

In 2025 werken we samen met de zorgverzekeraar aan het opzetten van voorzorgcirkels.

Risico

Onduidelijkheid over de financiering.

Resultaat 1.1.5

We zorgen ervoor dat inwoners voldoende basisvaardigheden hebben om mee te kunnen doen.

Inhoud

Een (digi)Taalhuis is een samenwerking van lokale organisaties. Die werken samen aan een totale aanpak van geletterdheid en overige basisvaardigheden (taal, rekenen en om digitale vaardigheden). Dat doen ze in opdracht van en samen met de gemeente.
Het DigiTaalhuis Rijk van Nijmegen wil laaggeletterden in de arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen bereiken en hun basisvaardigheden vergroten. We onderzoeken de mogelijkheden voor het opzetten van een (digi)Taalhuis. En we zetten de eerste stappen voor het inrichten van een Taalhuis.

Financiën

Voor de eenmalige kosten ontvangt de openbare bibliotheek Gelderland-Zuid (OBGZ) een landelijke subsidie.
Structurele kosten financieren we uit regionale Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) middelen en structurele subsidie voor de OBGZ.

Planning

We onderzoeken in 2025 de mogelijkheden.

Risico

Wegvallen van specifieke uitkeringen vanuit het Rijk. Onduidelijkheid over de wijze van financiering. We trekken hierin samen op met regiogemeenten.

1.2

We helpen inwoners langer zelfstandig thuis te wonen.

Resultaat 1.2.1

We realiseren een beleefhuis met zorgtechnologie.

Inhoud

We onderzoeken samen met de regio en zorgpartijen of we een Beleefhuis met zorgtechnologie kunnen realiseren. We gaan daarbij met ouderen in gesprek over de huidige en toekomstige woonwensen en de inzet van ondersteunende zorgtechnologie.

Financiën

Reguliere begroting en SPUK-IZA gelden.

Planning

We onderzoeken in 2025 de mogelijkheden voor een beleefhuis.

Risico

Regionale planning schuift op. We krijgen de (regionale) financiering niet rond.

Resultaat 1.2.2

Inwoners met GGZ-problematiek kunnen Beschermd Thuis wonen.

Inhoud

We voeren de acties uit het regionale beleidsplan Samen Dichtbij en het regioplan Beschermd Wonen uit. In 2025 geven we extra aandacht aan het vergroten van de openheid over het thema mentale gezondheid en de betrokkenheid van mensen bij elkaar. En stimuleren we meer begrip voor en de inclusie van mensen met GGZ-problematiek. Met regionale en lokale partijen werken we hiervoor aan een campagne “Hoe is het?” en een campagne “Psychisch gedoe?”. In 2025 onderzoek we met de regiogemeenten (Gelderland Zuid), zorgpartijen en wooncorporaties wat er nodig is om Beschermd Wonen en Beschermd Thuis beter te spreiden over de regio en onze gemeente. We maken ook afspraken om deze spreiding te realiseren.

Financiën

We betalen dit uit de middelen Beschermd Wonen.

Planning

Doorlopend in 2025.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 1.2.3

We starten een pilot rondom sociaal arrangeren.

Inhoud

Sociaal Arrangeren is een werkwijze. Een sociaal werker met kennis van ouderen is de sociaal arrangeur. Die helpt ouderen met geheugenklachten en kwetsbaarheden om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Dat doet de arrangeur in overleg met de huisarts of wijkverpleegkundige en samen met professionals, de ouderen en het netwerk van de ouderen.

Financiën

Dit betalen we uit de SPUK-IZA gelden.

Planning

In 2025 werken we aan een pilot rondom sociaal arrangeren.

Risico

Onduidelijkheid over de financiering.

Resultaat 1.2.4

We werken volgens een gezamenlijk plan van aanpak met onze partners aan duurzame oplossingen voor voldoende en (brand)veilige stalling van scootmobielen.

Inhoud

De mogelijkheden om scootmobielen veilig en adequaat te stallen bij woongebouwen zijn te beperkt. De vraag hiernaar stijgt de komende jaren. Tegelijk worden de kwaliteits- en (brand)veiligheidseisen steeds strenger. In 2025 maken we met woningcorporaties en regiogemeenten een plan van aanpak om de stalling van scootmobielen toekomstbestendig te maken.

Financiën

Dit betalen we uit de reguliere begroting Wmo.

Planning

2024-2025 voor de uitvoering en implementatie PvA; daarna doorlopend.

Risico

Onzekerheid over hoogte tegemoetkoming / investering vanuit gemeentelijke middelen (Wmo hulpmiddelen/woonvoorzieningen en/of andere middelen).

1.3

We hebben een toegankelijk en zichtbaar aanbod in het voorliggend veld.

Resultaat 1.3.1

We maken het totale preventief aanbod zichtbaar en gemakkelijk te vinden.

Inhoud

We werken aan een digitaal platform. Onze inwoners kunnen in het platform makkelijk zien wat het aanbod aan voorliggende voorzieningen is. We werken met een klankbordgroep waarin ook inwoners vertegenwoordigd zijn. In 2025 is het platform beschikbaar.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Inwoners en maatschappelijke partners kijken niet op het platform.

Ambitie 2

We borgen de toegankelijkheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van zorg voor hen die het écht nodig hebben.

2.1

We bieden zoveel mogelijk passende zorg voor inwoners die het echt nodig hebben.

Resultaat 2.1.1

We vergroten het groepsaanbod voor onze inwoners die dat nodig hebben.

Inhoud

We kijken samen of het groepsaanbod nog aansluit op de ondersteuningsvraag. Ook kijken we welke individuele ondersteuning we om kunnen zetten naar groepsaanbod. We ontwikkelen groepsaanbod waar dat nodig is. Dit doen we met onze lokale teams, onze maatschappelijke partners en de gecontracteerde aanbieders (Wmo en Jeugd).

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting Wmo en Jeugd en de Brede SPUK regeling.

Planning

2025.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 2.1.2

We zorgen voor voldoende maatwerkondersteuning voor mensen die dit echt nodig hebben.

Inhoud

We hebben een aanbesteding van ambulante begeleiding voor jeugd en volwassenen en de aanbesteding Beschermd Wonen en Beschermd Thuis gedaan. In 2025 besteden we de dagbesteding volwassenen en Hulp bij het Huishouden aan voor nieuwe contracten. We onderzoeken met onze aanbieders hoe we kunnen omgaan met de wachtlijsten die ontstaan door personeelstekorten. We maken duidelijke afspraken met huidige en nieuwe aanbieders.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting Wmo en Jeugd.

Planning

2025.

Risico

Geen of duur alternatief voor de personeelstekorten.

Resultaat 2.1.3

We starten een communicatiecampagne om de cultuur- en gedragsverandering te stimuleren die nodig is om de zorg toekomstbestendig te houden.

Inhoud

We stellen een communicatieplan op en voeren dit uit. De campagne richt zich op zichtbaar maken van het beschikbare aanbod (in verband met oplopende personeelstekorten), het stimuleren van zelf- en samenredzaamheid en normaliseren. Zo nodig stemmen we de campagne af met zorgpartijen, regiogemeenten en zorgverzekeraar.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting Wmo en Jeugd en SPUK-IZA gelden.

Planning

2025.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 2.1.4

We hebben de wijziging van het Abonnementstarief naar de inkomensafhankelijke Eigen Bijdrage doorgevoerd.

Inhoud

In 2026 wordt waarschijnlijk de inkomensafhankelijke Eigen Bijdrage voor alle Wmo voorzieningen (wetswijziging) ingevoerd. In 2025 bereiden we ons hierop voor en maken we keuzes.

Financiën

We stellen de ramingen bij op het moment van de invoering.

Planning

2025.

Risico

Uitstel invoering van de wet. Hoge(re) uitvoeringskosten voor de inning. Mogelijk een toename van zorgmijding.

2.2

We hebben een sterk sociaal team en goed afgestemde toeleiding naar zorg.

Resultaat 2.2.1

Minder jeugdige inwoners hoeven gebruik te maken van jeugdhulp (streven 1 op de 11), waardoor de zorg beschikbaar en betaalbaar blijft voor de jeugdigen die het écht nodig hebben.

Inhoud

Om de jeugdhulp beschikbaar en betaalbaar te houden, zetten we een aantal projecten op. Daaronder het verbeteren van de samenwerking met de huisartsen en de inzet van een praktijkondersteuner-Jeugd. We gaan ook werken met de Doorbraakmethode, vergroten het groepsaanbod in het voorliggend veld en verbeteren de overgang van 18- naar 18+, dus van de Jeugdwet naar het stelsel voor volwassenen.

Financiën

Hoewel het subdoel kostenbesparing is, is bij sommige projecten (tijdelijk) extra middelen nodig voor realisatie. De extra benodigde middelen bepalen we per project.

Planning

Met een door de raad vastgesteld programma starten we in 2025 gestart met 1 of 2 projecten. De andere projecten pakken we achtereenvolgend in de jaren daarna op. De looptijd van het programma is tot 2028.

Risico

Met de voorgestelde projecten voldoen we aan de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. Als wij niet voldoen aan die gestelde eisen, dan worden we gekort en blijft het probleem van kostenstijging en oplopende wachtlijsten van de jeugdhulp bestaan.

Resultaat 2.2.2

We helpen inwoners die extra hulp nodig hebben bij het vinden van de juiste zorg en ondersteuning nog beter.

Inhoud

We versterken de onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO). Dat doen we door informele en formele onafhankelijke cliëntondersteuning meer met elkaar te verbinden. En door de kwaliteit daarvan te borgen.
Daarnaast werken we met regiogemeenten en Zorgverzekeraar in 2025 aan het oprichten van een Centraal Toeleidingspunt (CTP) voor mensen met GGZ-problematiek (opdracht IZA).

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting Wmo en Jeugd en SPUK-IZA gelden. Er is tot 30 juni 2026 eenmalig € 50.000 projectbudget SPUK beschikbaar ter versterking lokale OCO.

Planning

Project versterking OCO: implementatie uitkomsten project/onderzoek in 2025.

Risico

Onduidelijkheid over de financiering van het CTP (transformatiemiddelen VGZ?).

Resultaat 2.2.3

We verbeteren het integraal werken en het delen van gegevens. Daardoor zorgen we voor meer passende ondersteuning.

Inhoud

Voor passende zorg in multi-probleem situaties en bij zorgmijders is een domeinoverstijgende aanpak nodig. We verbeteren dit door te gaan werken volgens het voorstel Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (vAms). We implementeren het AVE-model (Aanpak Voorkomen Escalatie bij huishoudens met oplopende problematiek). AVE helpt om helderheid te creëren in de samenwerking binnen (en tussen) het zorg- en veiligheidsdomein. Hierdoor voorkomen we dat verschillende partijen langs elkaar heen werken en houden we een volledig beeld van de situatie in een huishouden. Zo kunnen betrokken partijen doelgerichter en efficiënter werken. En kunnen we escalatie binnen een huishouden zo veel mogelijk voorkomen. We zorgen hierbij voor de juiste en/of geüpdatete convenanten.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting.

Planning

Convenanten ronden we af in Q3/Q4 2024. Convenanten herzien we bij implementatie AVE.
AVE:
Procesfase 1 Besluiten Q4 2024,
Procesfase 2 tot en met 5 volgen in 2025. (Ontwerpen, voorbereiden uitvoering, doen, borgen en verbeteren).

Risico

AVE vraagt een andere manier van werken. Er is tijd en inzet nodig om dit te implementeren. Hiervoor moeten we een medewerker vrij spelen. Risico is dat dit op korte termijn niet lukt. Daarnaast is er risico dat sommige medewerkers onvoldoende onderlegd zijn om via deze methodiek te werken. Scholing is waarschijnlijk noodzakelijk. Dit brengt kosten met zich mee.

Ambitie 3

We willen gezond en prettig samenleven.

3.1

We hebben goede accommodaties voor onze inwoners (verbinding stimuleren).

Resultaat 3.1.1

Inwonersinitiatief Stichting Spaldrop (in oprichting) Kekerdom.

Inhoud

Stichting Spaldrop wil accommodatie Op de Klomp aan de Botsestraat in Kekerdom openhouden voor gebruik van de gemeenschap. Er zijn initiatieven voor maatschappelijke activiteiten in de open lucht, sportieve activiteiten op (kunst)gras, ruimte voor nissenhutten en een (hobby)kas. Stichting Spaldrop heeft 5 jaar de tijd om het initiatief op te starten. Daarna vindt evaluatie plaats.

Financiën

Kostenindicatie: € 5.000.

Planning

Vanaf 1 januari 2025.

Risico

Mogelijk structurele kosten na opstartfase en positieve evaluatie.

Resultaat 3.1.2

Extra aandacht voor brandveilige gebouwen.

Inhoud

Brandveiligheid van gebouwen is belangrijk. Bij Kulturhus Beek zijn gebreken vastgesteld op brandveiligheid. We moeten ook het andere maatschappelijk vastgoed daarop controleren. Daarvoor is extra capaciteit noodzakelijk. Hiervoor is specifieke kennis een voorwaarde.

Financiën

Kostenindicatie is € 100.000. Uitgaande van € 2.500 per gebouw en 40 gebouwen.

Planning

Direct vanaf 1 januari 2025.

Risico

Alle gebouwen hebben een vergunning. Ander gebruik, het ontbreken van kennis bij gebouwbeheerders kunnen de risico's vergroten. Ook vragen nieuwe inzichten op brandveiligheid een controle gewenst.

Resultaat 3.1.3

We willen een bruisende Mallemolen.

Inhoud

Eind 2024 verwachten we dat er een besluit is over de vernieuwing van de Mallemolen. We moeten een voorbereidingskrediet ramen. Dit is onderdeel van project Ravijnjaren-Spoor-2. Op basis daarvan nemen we verdere stappen voor de realisatie.

Financiën

Afhankelijk van het gekozen scenario. Voor de verbouwing Mallemolen is al een krediet beschikbaar (Meerjaren Investerings Plan).

Planning

Vanaf datum besluit.

Risico

Afhankelijk van gekozen scenario.

Resultaat 3.1.4

We brengen het IHP voor besluitvorming in de raad, inclusief een voorbereidingskrediet voor IKC Op de Horst als beslispunt.

Inhoud

We stellen een integraal huisvestingsplan (IHP) op om de noodzakelijke vervanging van schoolgebouwen op tijd in beeld te krijgen. Hierdoor houden we goed onderwijs en brengen we de financiële gevolgen voor de begroting in beeld. Het opstellen van een IHP wordt per 1 augustus 2025 wettelijk verplicht. Eerste kwartaal 2025 brengen we het IHP voor besluitvorming in de raad. Dit is onderdeel van project Ravijnjaren-Spoor-2.

Financiën

Hiervoor wachten we het IHP af.

Planning

Eerste kwartaal 2025.

Risico

Grote financiële impact op de meerjarenbegroting verwacht.

3.2

Wij stimuleren bij onze inwoners een gezonde leefstijl (fysiek en mentaal).

Resultaat 3.2.1

We zorgen via de JOGG-aanpak (Jongeren op Gezond Gewicht) voor een gezondere leefomgeving. Daardoor wordt het makkelijker om gezondere keuzes te maken.

Inhoud

De JOGG aanpak is een complete aanpak. Daarbij stimuleren we initiatieven en activiteiten rondom leefstijl. Dit doen we vanuit de verschillende leefomgevingen waar kinderen en jongeren zich bevinden. Het gaat hierbij om gezonde voeding en voldoende water drinken, bewegen en ontspanning gericht op slapen en het welbevinden van de jeugd. Maar ook om aanverwante thema’s zoals het mediagebruik.

Financiën

Vanuit de Brede SPUK regeling is € 38.809 per jaar beschikbaar.
Deze gelden zijn tot en met 2025 toegezegd.

Planning

Kalenderjaar 2025.

Risico

Scholen, sportverenigingen en/of andere organisaties hebben andere prioriteiten.

Resultaat 3.2.2

We voorkomen ongevallen bij thuiswonende ouderen.

Inhoud

We richten een ketenaanpak valpreventie in. Die ervoor zorgt dat 255 thuiswonende ouderen met een verhoogd valrisico een valtraining volgen.
We willen zo veel mogelijk valongevallen voorkomen. Daarom zetten we in 2025 in op voorlichting, het opsporen van valrisico's en inzet van valtrainingen. En op de promotie en doorgeleiding naar passend sport- en beweegaanbod voor ouderen.

Financiën

Vanuit de Brede SPUK regeling is € 105.338 beschikbaar voor ketenaanpak valpreventie. Deze gelden zijn tot en met 2026 toegezegd.

Planning

Ketenaanpak ingericht in 2024. Uitvoering activiteiten tot eind 2026.

Risico

Landelijk zijn nog niet over alle onderdelen van de ketenaanpak afspraken gemaakt wie wat moet doen en betalen.

Resultaat 3.2.3

We voorkomen dat mentale problemen verergeren door laagdrempelig passende ondersteuning beschikbaar te stellen.

Inhoud

We bieden inwoners minimaal twee extra trainingen, webinars of cursussen aan, die zijn gericht op het bevorderen van de mentale gezondheid.

Financiën

Reguliere begroting en tot en met 2025 € 11.088 per jaar vanuit de Brede SPUK regeling.

Planning

-

Risico

Financiering vanuit IZA en GALA is tijdelijk.

Resultaat 3.2.4

We zetten in op verbetering van het sport- en beweegklimaat en het in beweging brengen van onze inwoners.

Inhoud

Het sportteam ondersteunt tenminste 20 initiatieven van inwoners en organisaties die onze inwoners in beweging brengen.
Het sportteam bezoekt jaarlijks tenminste 30 sportaanbieders en ondersteunt hen om vitaal te worden en te blijven.
PO- en VO-scholen en KION organiseren activiteiten die een bijdrage leveren aan een gezonde en actieve leefstijl.

Financiën

Reguliere begroting en vanuit de Brede SPUK regeling.

Planning

Vanaf 1 januari 2025.

Risico

Financiering vanuit SPUK-GALA is tijdelijk.

Ambitie 4

Kinderen en jongeren ontplooien en ontwikkelen zich tot volwassenen die zelfstandig functioneren en meedoen in de samenleving.

4.1

Kinderen kunnen onbelemmerd onderwijs volgen.

Resultaat 4.1.1

We helpen kinderen bij de overgang van basisschool naar middelbaar onderwijs.

Inhoud

Eind schooljaar 2024-2025 zijn 14 kinderen geholpen met de overgang van de basisschool naar de brugklas. Dit is belangrijk om kinderen die thuis minder ondersteuning van de ouders krijgen, goed te laten landen.
In het schooljaar 2025-2026 verwachten we 20 mentoraten.

Financiën

We zetten de pilot School's Cool (vanuit het Nationaal Programma Onderwijs t/m schooljaar 2024/2025) om in een structureel project. Voor de tweede helft van 2025 zijn de kosten € 9.500. Vanaf 2026 gaat het om ongeveer € 18.000 per jaar.

Planning

De inzet van School's Cool evalueren we jaarlijks.

Risico

De eerste monitorgesprekken zijn positief. We zetten in op een verdere verbetering van de samenwerking tussen School's Cool, de scholen en het Sociaal team.

4.2

We ondersteunen jongeren en hun ouders bij opvoed- en opgroeivragen.

Resultaat 4.2.1

Overbelaste gezinnen blijven overeind en het kind kan thuis blijven wonen door de inzet van een steungezin en meer inzet op alternatieve oplossingen.

Inhoud

We helpen 15 à 20 gezinnen met een vrijwilliger van Forte Thuis en minimaal 8 gezinnen met ondersteuning door een steungezin (Buurtgezinnen). Daarnaast verkennen we de mogelijkheden voor de inzet van Zorgoppas. Voor complexe langlopende casuïstiek zoeken we naar een oplossing met de Doorbraakmethode.

Financiën

We betalen dit uit de reguliere begroting.

Planning

In 2025 verwachten we de eerste resultaten van deze uitbreiding.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

4.3

We werken samen met jongeren, hun stem doet ertoe.

Resultaat 4.3.1

In 2025 betrekken we onze jongeren actief bij projecten en beleid. Dit doen we samen met de jongerenwerker. Samen met jongeren werken we in 2025 aan een nieuwe ontmoetingsplek in Millingen aan de Rijn.

Inhoud

We zorgen ervoor dat vragen of dilemma’s ook voor jongeren interessant zijn. We zetten andere (zoals meer digitale) communicatiemiddelen in om de jongeren te bereiken.

Financiën

Reguliere begroting.

Planning

Eind 2025 is er een keuze over wel of geen nieuwe ontmoetingsplek in Millingen.

Risico

Op de huidige locatie de Skate in Millingen aan de Rijn ervaren omwonenden overlast.

Ambitie 5

Statushouders en vluchtelingen leven prettig in onze gemeente.

5.1

Wij helpen vluchtelingen aan onderdak en onderwijs.

Resultaat 5.1.1

We realiseren 82 extra opvangplekken voor asielzoekers.

Inhoud

Op grond van de Spreidingswet moeten we in 2025 voor 192 asielzoekers opvangplekken realiseren. Met 82 extra opvangplekken voldoen we hieraan. We willen deze plekken realiseren voor AMV’ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen).

Financiën

We ontvangen € 2.000 per opvangplaats voor AMV’ers. Dit komt uit op € 384.000.

Planning

We hebben al 110 plekken voor asielzoekers. Voor juni 2025 realiseren we nog eens 82 plekken, in het bijzonder voor AMV’ers.

Risico

Het nieuwe kabinet heeft plannen om de Spreidingswet weer in te trekken. Dit geeft onzekerheid over de financiën en onze rechten en plichten rondom de wet.

Resultaat 5.1.2

We verzorgen onderwijs voor alle alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’ers) in onze gemeente.

Inhoud

De gemeente is verantwoordelijk voor het onderwijs aan AMV'ers. Momenteel is er in Ubbergen een school die het onderwijs van 110 AMV’ers verzorgt (Pontem 3). Vangen we meer AMV’ers op? Dan moeten we ook het onderwijs uitbreiden. Als er extra onderwijs nodig is, dan gaan wij met het onderwijs in gesprek om te kijken, hoe we hier mee om gaan.

Financiën

Voor het onderhoud van het schoolgebouw hebben we een onderhoudsbudget van € 195.000.

Planning

Wanneer we 82 extra AMV’ers opvangen realiseren we in 2025 ook extra onderwijs.

Risico

Pontem 3 heeft in de huidige vorm geen plek voor meer leerlingen. Extra leerlingen zorgen dus voor druk op het onderwijs omdat er in de huidige vorm geen ruimte is voor de leerlingen. Daarnaast kan dit leiden tot extra druk bij de leerplichtambtenaar en bij jeugdbeschermers.

5.2

We helpen Oekraïense ontheemden aan onderdak en met de integratie in Nederland.

Resultaat 5.2.1

We vangen 270 Oekraïense ontheemden op in onze gemeentelijke Oekraïne opvang.

Inhoud

De Kentering blijven we beschikbaar stellen voor de opvang van Oekraïners, ook in 2025.

Financiën

De hoogte van de voorschotten wordt ieder half jaar weer anders vastgesteld. In het eerste half jaar van 2024 ontvingen wij hier € 3,2 miljoen voor. In Q1 2025 verwachten we hier duidelijkheid over.

Planning

De ambitie is om de Kentering te laten bestaan zo lang dit nodig is. Naar verwachting is dit in 2025 ook zo.

Risico

De spoedwet rondom de opvang van Oekraïners loopt in maart 2025 af. Het is onzeker wat er daarna gebeurt met het Europese en landelijke beleid rondom de opvang en de financiën.

Resultaat 5.2.2

We bevorderen de integratie van Oekraïense ontheemden.

Inhoud

Er is een groep Oekraïners die al sinds begin van de oorlog in de Kentering verblijft. De kamers zijn klein en de kinderen worden ouder. Daardoor is er behoefte aan grotere woonruimtes. In 2025 willen we onderzoeken hoe we in deze behoefte kunnen voorzien, Daarnaast willen we de integratie bevorderen met het aanbieden van Nederlandse lessen. En door te kijken naar omscholing van Oekraïners om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Financiën

Wanneer wij nieuwe opvangplekken realiseren kunnen wij hiervoor extra middelen aanvragen bij het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor Nederlandse lessen ontvangen wij extra middelen via de WEB middelen. Overige integratiemaatregelen kunnen we betalen uit de eventueel overgebleven middelen vanuit het Oekraïnebudget.

Planning

2025.

Risico

Door het aflopen van de spoedwet is het onduidelijk hoe de financiering van extra opvangplekken in 2025 wordt geregeld.

5.3

Statushouders integreren in onze gemeente.

Resultaat 5.3.1

Wij huisvesten het aantal statushouders wat door het Rijk als taakstelling bepaald wordt.

Inhoud

Het Rijk bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders wij in onze gemeente moeten huisvesten. De taakstelling voor 2024 was 71. We verwachten een gelijke taakstelling voor huisvesting in 2025. Samen met de woningcorporaties bepalen we in welke woningen we de statushouders het beste kunnen plaatsen.
Het huisvestingsvraagstuk vraagt in 2024 en in 2025 veel van onze uitvoering. Dit komt omdat de taakstelling al een aantal jaar hoog is. Daardoor is het een steeds grotere uitdaging om statushouders goed te huisvesten. Daarnaast kampen het COA en de IND met grote personeelstekorten en achterstanden in het werk. Dit zorgt voor werkdruk bij de gemeente (zowel bij beleid als bij de uitvoering) omdat wij het werk moeten opvangen dat eigenlijk gedaan moet worden door het COA en de IND.

Financiën

Voor het huisvesten van statushouders krijgen we geen aparte gelden. Wel stelt het Rijk soms subsidies beschikbaar om het mogelijk te maken om bijvoorbeeld woningen geschikt te maken voor grote gezinnen.

Planning

In november 2024 wordt de taakstelling van 2025 bekend gemaakt.

Risico

Het is nog onzeker of de plannen van het nieuwe kabinet invloed hebben op de (hoogte van) de taakstelling en op de manier waarop we statushouders huisvesten.

Resultaat 5.3.2

We voldoen aan alle onderdelen van de Wet Inburgering.

Inhoud

We moeten er voor zorgen dat statushouders goed inburgeren. Maar we willen ook dat statushouders goed integreren en dat er warme contacten zijn tussen inwoners met verschillende (etnische) achtergronden. Om dit te realiseren gaan we in 2025:

  1. Door met de inzet van Buddy to Buddy. De ambitie is om in 2025 60 nieuwe buddykoppels (statushouder met Nederlandse buddy) te vormen.
  2. 70 statushouders koppelen aan Nederlandse taalmaatjes.
  3. Minimaal 2 taalgroepen starten. Één in Millingen en één in Groesbeek.  
  4. Door met de inzet van sleutelfiguren. We zetten in op een poule van minimaal vier actieve sleutelfiguren.

Financiën

Voor het organiseren van de verschillende inburgeringsonderdelen krijgen we gelden van het Rijk. Deze gelden zijn niet voldoende om alle inburgeringsvoorzieningen goed uit te voeren.
Door de hoge taakstelling van de afgelopen jaren moeten de consulenten inburgering aan steeds meer statushouders begeleiding bieden. Het budget dat we voor deze begeleiding krijgen is niet voldoende, zeker niet met een dergelijke hoge taakstelling. Doordat ook de werkdruk toeneemt bij de consulent die de huisvesting regelt (door hoge taakstelling en door achterstanden bij IND en COA) vragen we in 2025 (tijdelijk) 0,89 FTE (€ 81.700) aan extra capaciteit voor de consulenten inburgering. Dit wordt benoemd in de personeelsbegroting.  
We willen de inzet van Buddy to Buddy graag structureel maken. Om dit te realiseren vragen wij per 2025 een structureel bedrag aan van € 30.000 per jaar. Hiermee kunnen we jaarlijks 60 buddykoppels maken.

Planning

Per 1 april 2025 gaan we nieuwe contracten aan met verschillende taalaanbieders voor de verschillende leerroutes. In 2024 en 2025 doorlopen we hiervoor een aanbesteding.

Risico

Het is nog onduidelijk of we met het nieuwe kabinet voldoende middelen krijgen om ervoor te zorgen dat statushouders goed kunnen integreren.

Ambitie 6

We werken samen met onze inwoners.

6.1

Inwoners bepalen zelf welke onderwerpen belangrijk zijn voor hun dorp en gaan hiermee aan de slag.

Resultaat 6.1.1

We gaan in 2025 door met het opstellen van dorpsagenda's. De inwoners uit het dorp nemen het initiatief voor een dorpsagenda, wij ondersteunen waar het nodig is.

Inhoud

Bij het opstellen van een dorpsagenda bespreken inwoners met elkaar wat ze in hun dorp kunnen doen om er goed te leven en te wonen. Hierover maken ze samen afspraken. Ze bepalen zelf waar ze aan willen werken en of ze hierbij hulp van de gemeente of andere organisaties nodig hebben.

Financiën

We hebben jaarlijks € 40.000 beschikbaar om (acties uit) dorpsagenda's te ondersteunen.

Planning

Afhankelijk van initiatief dorpen.

Risico

Inhoud dorpsagenda strookt niet met gemeentelijk beleid. Hier hebben we een werkwijze voor afgesproken: https://www.bergendal.nl/dorpsagenda's.

Resultaat 6.1.2

In 2025 besluit de gemeenteraad over de aanleg van een rotonde in Berg en Dal.

Inhoud

In de dorpsagenda van Berg en Dal staat de wens voor een rotonde op de Oude Kleefsebaan. We werken samen met de inwoners toe naar een raadsvoorstel over de haalbaarheid/wenselijkheid van een rotonde.

Financiën

Dit werken we nog nader uit.

Planning

In 2025 leggen we haalbaarheids- studie inclusief voorstel voor aan de gemeenteraad.

Risico

Belang van de betrokken inwoners en inwoners uit Berg en Dal versus het algemeen belang.

6.2

We werken samen met inwoners zoals we hebben afgesproken in de nota Participatie.

Resultaat 6.2.1

In 2025 wordt het werken volgens de nota "Samen maken we Berg en Dal’ steeds vanzelfsprekender, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Inhoud

We gaan:

  • Inwoners en organisaties eerder betrekken bij belangrijke kwesties.
  • Daarbij gebruik maken van nieuwe en beproefde werkmethodes.
  • Iedereen mee laten doen.

Financiën

We hebben budget voor inwonersparticipatie (€ 40.000).

Planning

Heel 2025.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 6.2.2

In 2025 werken we met een burgerberaad.

Inhoud

We vragen een groep inwoners een thema/onderwerp op te pakken.

Financiën

Hiervoor gebruiken we het budget inwonersparticipatie. Als dit niet voldoende is, vragen we aanvullende middelen. Dit is onderdeel van een raadsvoorstel na de thema bijeenkomst voor de raad over burgerberaden.

Planning

Heel 2025.

Risico

Het werken met een burgerberaad vraagt om een andere manier van werken. Kaders en uitgangspunten moeten in het begin van het proces duidelijk zijn. Als gemeente committeer je je aan de uitslag van het burgerberaad.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2024 11:35:53 met de export van 10/21/2024 09:20:38